tirsdag 1. november 2011

Sørlandsdramatikk i beste klasse!

Gaute Heivoll     http://www.gauteheivoll.no/

Himmelarkivet (2008)
Før jeg brenner ned (2010)

Lest av Even Rasmussen som snakker sørlandsk og dermed passer perfekt inn i historien. Han er dessuten i slekt med hovedpersonen i boken Himmelarkivet.

Her er en sørlending som virkelig har kommet i vinden med to gode bøker. Spennende, fengslende og fortalt på en anderledes måte der forfatteren selv fletter inn sin livshistorie. Anbefales på det varmeste!

Gaute Heivoll (født 13. mars 1978 i Kristiansand) er en norsk forfatter. Han vokste opp i Finsland, litt nord for Kristiansand.

Heivoll har studert jus ved Universitetet i Oslopsykologi ved Universitetet i Bergen og har tatt forfatterstudiet ved Høgskolen i Telemark – Bø. Han har tidligere arbeidet som lærer. I tillegg til bokutgivelsene har Gaute Heivoll også bidratt med noveller, dikt og essays til flere antologier, aviser og litterære tidsskrift. Han har holdt en rekke skrivekurs, både for ungdom og voksne, i Norge og i Frankrike, og jobbet en tid som litteraturkritiker i dagspressen. Heivoll har også skrevet teksten til danseforestillingene Skansen og Kant.

Nominert til Ungdommens kritikerpris 2008/2009, for Himmelarkivet
Sørlandets litteraturpris 2009, for Himmelarkivet
Brageprisen 2010, for Før jeg brenner ned
Nominert til Bokhandlerprisen 2010, for Før jeg brenner ned
Nominert til Ungdommens kritikerpris 2010, for Før jeg brenner ned
Nominert til P2-lytternes romanpris 2010, for Før jeg brenner ned
Nominert til Kritikerprisen 2011, for Før jeg brenner ned
Sørlandets litteraturpris 2011, for Før jeg brenner ned

Himmelarkivet:
Stor og gripende roman om krigens redsler. Klokka seks om morgenen den 10. januar 1945 ble Louis Severin Hogganvik arrestert i sitt hjem, mistenkt for kommunistisk virksomhet. Han ble ført til Gestapos hovedkvarter på Arkivet i Kristiansand, og etter ni dager tok han sitt eget liv gjennom å svelge biter av madrassen han lå på.

Før jeg brenner ned:
”Søndag, 4. juni 1978. En pyroman går løs i Finsland, et stykke utenfor Kristiansand. I en hel måned har han herjet, og frykten stiger i den lille bygda. KRIPOS har sammen med det lokale politiet etablert base i den gamle kommunestyresalen på Brandsvoll.
Den samme søndagen blir det ført en gutt til døpefonten i Finsland kirke. Den gutten heter Gaute Heivoll.”

Og med denne forbindelsen som utgangspunkt rekonstruerer boken hans "Før jeg brenner ned" (2010) det som hendte våren 1978, og det som skulle vise seg å være en av norgeshistoriens mest omfattende og dramatiske pyromansaker. Heivoll har en facinerende fortellerstil med både klar og sindig ro, men også høy intensitet og dramatikk som gjør boken thrilleraktig."

Før jeg brenner ned" ble vinner av Brageprisen 2010 og er oversatt til 17 språk.    



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar